Ma: a:pyöräily 30',
i:20km sis. radalla 1000m 2.59
Ti: a:13km, i:pyöräily
30'
Ke: a:pyöräily 30',
i:pyöräily 30' + kuntopiiri
To: a:pyöräily 30',
i:pyöräily 30' + Heidehofin rykäsy 3km 9.53 (3.18/km) yht 9km
Pe: a:pyöräily 30',
i:6km, välillä kuntopiiri
La: 5km
Su: Porvoon mitalla
1/2-maraton 1.21.00 (3.50/km) yht 28km
--
Yht: 82km
Mikäköhän nyt on vialla
kun juoksu, ainakin lyhyet matkat, tuntuisi kulkevan?
Viime kesänä päätin
aloittaa perinteen että kokeilisin kesäisin kuinka kauan vielä pystyy
juoksemaan radalla tonnin alle kolmen minuutin. Tältä kesältä tuo testi oli jo
jäämässä väliin kun akilleksen takia en radalla ole uskaltanut juosta.
Maanantaina päätin kuitenkin työmatkalla juosta urheilukentän kautta kun
ajattelin ettei 2,5 kierrosta rataa voi kovin pahaa akillekselle tehdä. Ekat
200 ja 400m meni sekunnin tavoitevauhtia edellä ja 600 & 800m kohdalla olin
tasan kolmen minuutin vauhdissa. Viimeisellä puolikkaalla kierroksella sain
sitten rypistettyä sekunnin haamurajan alle. Ihan tyytyväinen täytyy olla kun
alla ei ollut yhtään vetoharjoittelua tai askeltakaan tartanilla. Siinä rataa
kiertäessä vahvistui teoriani siitä että akillesvamma sai alkunsa viime kesän
rataharjoittelusta; repeämä on ulkokaarteen puolella vasemman jalan kantapäätä
ja ko. kohta rasittuu kaarteissa kaikkein eniten. Nyt olisikin ollut järkevää
juosta väärään suuntaan kun "yllättäen" tällä kertaa sai käyttää
rataa ihan yksinään.
Torstaina vuorossa oli
Heidehofin rykäsy jossa juostiin tarkistusmitattu 3km puoliksi hiekka- ja
puoliksi asfalttitietä. Tavoitteeksi asetettu 10min alitus onnistui useamman
sekunnin marginaalilla, eikä aika tainnut jäädä kovin paljoa viime kesäisestä
ratakolmosesta.
Sunnuntain puolimaraton
oli tarkoitus juosta maratonvauhtisena harjoituksena 1.20:een, mutta helteen
takia vauhtia piti vähän löysätä. Reittikään ei ollut hiekkateineen, mäkineen
ja jyrkkine käännöksineen nopein mahdollinen, mutta treenilenkillähän se ei
haittaa.
Viime viikon raportissa
unohtui kertoa havaintoja HCM:lta. Kävimme seuraamassa tuota Suomen suurinta
reitiltään uudistunutta maratonia katsojien kannalta mukavassa kesäsäässä.
Valitettavasti uudistukset olivat jääneet vain tuohon reittiin, eikä
perinteisiä vuosikausia tiedossa olleita ongelmia ole haluttu korjata. Edelleen
startti on päivän kuumimpaan aikaan, reittiä ei ole merkitty kunnolla ja
juoksijoiden pitää väistellä (ja pysähtyä odottelemaan) autoja, busseja ja raitiovaunuja. Suurinta osaa massojen
mukana juokseviahan nuo eivät haittaa, mutta yksin juoksevat joutuivat jälleen
risteyksissä arpomaan oikeaa suuntaa ja ainakin kisan kolmanneksi tullut olikin
eksynyt reitiltä ja juossut satoja metrejä ylimääräistä. Järjestäjien
välinpitämättömyys parannusten tekemiseksi näkyy tulostasossa. Kuinkakohan
monta pääkaupunkimaratonia maailmasta löytyy jotka on voitettu vaatimattomammalla
ajalla kuin tämänvuotinen HCM? Reitin kiertäminen kahtena kierroksena aiheutti
sen että toisella kierroksella nopeimmat joutuivat pujottelemaan ensimmäistä
kierrostaan juoksevien hitaimpien seassa. Tämä voitaisiin korjata (jos
mielenkiintoa sattuisi löytymään) kierrättämällä ensin lyhyempi lenkki, jolloin
hitaimmatkin ehtisivät alta pois.
Hyvä jos treenit sujuu. Kyllä sä vielä maratonillekin taiot kestävyyden ja nopeuden:)
VastaaPoistaVahvistit käsitykseni HCM:n suhteen. Olisin ollut valmis lyömään aika suuresta summasta vetoa, että uudistukset menevät juuri kuvailemallasi tavalla. En voi ymmärtää järjestäjien piittaamattomuutta juoksijoiden suorituksen sujuvuudesta. Jo tuo että autoja, busseja ym. kulkuneuvoja pitää väistellä tai jopa odotella, on aivan käsittämätöntä pelleilyä suurella maratonilla. Reitin huono merkkaus on todellinen kruunu kaikelle töhöilemiselle. Ei voi olla tilannetta, että joku voi tällaisessa kisassa juosta harhaan! Helsingissä näköjään voi. Suomestakin löytyy kyllä todella monta maratonia jotka lyövät järjestelyiltään tämän kansallisen "ykkösmaratonin" mennen tullen. Oliko tämä uusi reitti edes kovin tasainen, kuten maratonin nettisivut taisivat joskus mainostaa? Tai tuskin katsojana tätä seikkaa pääsit kovin hyvin arvioimaan.
Yhden tutun mittariin oli kertynyt nousumetrejä 180, eli on aika kaukana tasaisesta. Reitin nopeus voi olla jo liikaa vaadittu, eikä sillä suurimmalle osalle osallistujista ole merkitystäkään, mutta kyllähän noi perusasiat saisi kuntoon jos vähänkään välitettäisiin juoksijoista.
VastaaPoistaEsim. eilen Porvoossa oli kaikki risteysalueet vedetty kalkkiviivalla, jolloin oli yksiselitteisen selvää mistä pitää juosta. Ja muutamssa tien ylityksessä siellä pysäytettiin autot, ei juoksijoita. Edes ihmisjoukkoja ei tarvinut väistellä kun lyhyen vanhan kaupungin läpi menneen pätkän molemmissa päissä olivat järjestäjät viheltämässä pilliin jolloin turistit osasivat tehdä tilaa tielle.